“We raise you up so you can stand on mountains”

Wereldwijd worden alle kinderen geboren met het bewustzijn dat ze een eigen leven mogen beleven op deze Aarde. Ze staan nog in verbinding met het grote geheel. Hun bewustzijn bestaat uit pure zin voor verbeelding, ontdekking en onderneming. Ze hebben nog geen taal, geen wereldbeeld, geen gedachte(n), geen overtuiging(en), geen oordeel en geen ‘persoon of ego’. Er is alleen maar dit bewustzijn en een onbegrensd potentieel.

Op kleuterschool Hoeven zijn we betrokken bij de groei van kinderen op alle vlakken. Net zoals dat zaadjes al de kracht en het potentieel in zich hebben om uit te groeien tot de planten waarvoor ze bedoeld zijn, streven we bij de Hoeven ernaar om kinderen te laten groeien vanuit de kracht waarmee ze van nature geboren werden. En net zoals dat zaadjes afhankelijk zijn van aarde, water en zonlicht om volledig tot bloei te kunnen komen, hebben ook kinderen behoeften waaraan we moeten voldoen om hen volledig te kunnen laten ontwikkelen. In deze tekst hopen we je een inkijk te geven in hoe wij dit bij de Hoeven proberen te doen.

Het belang van voorleven

Voordat we kinderen laten groeien, moeten we zorgen dat we zelf ‘vol’groeit zijn of ons bewust zijn van ons eigen potentieel en onze groeikracht. Een kind zal groeien naar ons voorbeeld en zich staande leren houden binnen de omstandigheden die wij aanbieden. Ze zullen groeien, ontwikkelen zoals wij zelf ‘ont’wikkeld zijn.

Kleine kinderen staan namelijk heel erg open voor input vanuit hun omgeving. Ze werken als een soort spiegel. Het kind is nog maar net begonnen met groeien en heeft volwassenen nodig om hen te helpen, om het later alleen te kunnen. Ze zullen groeien zoals jij het voorleeft, tot ze het zelf kunnen naleven.

Het brein van kinderen staat de eerste 7 levensjaren volledig open voor suggestie. Noem het gerust open voor ‘programmering’. Het is gericht op de buitenwereld vanuit het oer-instinct om te overleven. Op deze manier vindt een kind een plek in de maatschappij. In deze periode van ‘knippen en plakken’ wordt letterlijk alles door het kind gekopieerd en geplakt en dit vormt hun eigen overtuigingen:

  • Hoe gaat papa met mama om?
  • Hoe gaat mama met papa om?
  • Hoe gaan mijn ouders met andere mensen om?
  • Hoe gaat de leerkracht met mij om?
  • Hoe gaan mijn ouders met de leerkracht om en vice versa?
  • Hoe gaan mijn verzorgers om met hulpbehoevenden?
  • Hoe reageert mijn verzorger op mijn fouten?
  • Hoe praten mensen in mijn omgeving?
  • Welke tv-programma’s worden er bekeken?
  • Welke overtuigingen worden er uitgesproken?
  • Hoe worden emoties geuit?
  • Hoe wordt er over geld gesproken?
  • Waar hechten mijn ouders en leerkrachten belang aan?
  • Welke ruzies worden er uitgevochten en op welke manier?
  • ...

Een kind wordt door herhaling ‘geprogrammeerd’. Het zal dit levenslang met zich meedragen en ook in eigen contacten met dierbaren herhalen. Het is de moeite waard om zelf even stil te staan wat wij zelf geknipt en geplakt hebben in onze kindertijd, om te beseffen hoe we gegroeid zijn.

Onze aanpak op De Hoeven

Op De Hoeven proberen we om het voorbeeld te geven vanuit ons mensbeeld. We tonen via ons gedrag hoe we:

  • Liefhebben
  • Harmonieus zijn
  • Bewust zijn in het moment
  • De juiste woorden kiezen
  • Respect naar onszelf en anderen tonen
  • Hulp vragen
  • Hulp bieden, zelfs ongevraagd
  • Vanuit liefde met confrontaties omgaan
  • Geduldig zijn
  • Omgaan met fouten
  • Dankbaarheid tonen
  • Verwondering hebben voor hun kunnen
  • Aanmoedigen in volhouden
  • De natuur en alles wat leeft respecteren
  • Aanvaarden hoe je bent
  • Samenleven ook al voelen we soms frustraties
  • Verbindend communiceren
  • Onze emoties reguleren

Overprikkeling voorkomen

Het steeds groeiende aanbod in de buitenwereld zorgt voor een overprikkeld kinderbrein.

Omdat kinderen nog geen oordeel hebben en ze zo openstaan voor suggestie, kopiëren ze alles vanuit de buitenwereld, zowel het goede als het slechte. Niet alleen thuis worden er programma’s geïnstalleerd, ook op school zijn er les- en opvoedingsprogramma’s. Daarnaast heeft ook de maatschappij allerlei sociale programma’s die kinderen via tv, radio, sport, muziek, video’s, advertenties en nog zoveel andere manieren bereiken. Allemaal invloeden die door het brein verwerkt moeten worden. Een computer waarop te veel programma’s worden geïnstalleerd, vertraagt en dreigt ‘vast te lopen’. Overprikkeling kan zo een gevaarlijke ‘vast-loper’ worden.

Op De Hoeven proberen we dat te voorkomen door in de eerste plaats naar binnen te kijken. We zoeken naar welke programma’s het kind reeds geïnstalleerd heeft die het vastlopen veroorzaken. Zo weten we sneller hoe we het brein kunnen laten afkoelen. Samen ontcijferen we de behoeften van het kind en streven ernaar ze te begrijpen en in te vullen.

  • Welke voorbeelden heeft het kind gehad die het gedrag hebben bepaald?
  • Welke overtuigingen heeft het kind aangenomen over zichzelf en de eigen mogelijkheden?
  • Wat voor veranderingen wil het kind graag aanbrengen?
  • Welke hulp kan het daarbij gebruiken?
  • Welke voorbeelden moet het kind daarvoor vanuit de omgeving ervaren?
  • Hoe kunnen wij allen die voorbeelden geven in ieder contact?
  • Wat is de nood van dit kind op dit moment?
  • Wat zorgt voor een rode vlag vanuit zijn overtuiging?

Wanneer een kind overprikkeld is, is rust noodzakelijk om te kunnen afkoelen. Het is net als bij computers. Lopen er te veel programma’s tegelijk, dan kan je computer vastlopen. Terug opstarten kan dan pas na voldoende afkoeling. Je wil misschien wel verder werken, maar je moet nu wachten. Het brengt je plannen in de war en je voelt frustratie, want je kan er niks aan doen en hebt te dealen met wat is, energie dat gekanaliseerd moet worden!

Onze aanpak op De Hoeven

Zorgen voor onze eigen regulatie is een must als kinderen vastlopen. Wanneer we zelf eens vastlopen, helpen we elkaar en leven we voor hoe we omgaan met ons vastlopen. Alleen vanuit rust kan je terug opstarten en onderzoeken welke programma’s “error” veroorzaken. Zo kunnen we het kind helpen, zo voelt het kind zich gezien en begrepen en leert het via onze ogen en ons gedrag zichzelf zien, graag zien. Op De Hoeven pleiten we voor ‘less is more’ en trachten we overprikkeling te voorkomen:

  • Geen tv, maar een boek
  • Geen TikTok, maar een tekenblok
  • Geen snoep, maar fruit
  • Geen suikerdrank, maar water
  • Geen uren binnen zitten, maar buiten in de natuur zijn
  • Geen stress, maar vertrouwen in de groei
  • Geen fast food, maar groenten
  • Geen grote school, maar klein en in verbinding met elkaar
  • Geen focus op details, maar op de hele ontwikkeling
  • Geen time-out, maar time-in
  • Geen volle agenda, maar tijd om te luisteren naar iedereen en in te spelen op iedereen
  • Geen geklaag, maar ons geluk zien en dankbaar zijn voor wat er wel is
  • Geen gesloten poort, maar een bospad
  • Geen nadruk op falen, maar aanmoediging in het volhouden tijdens het leren
  • Geen overbodig werken op papier, maar ervaren met echte materialen in de natuur
  • Werken en leren met het hele lijf
  • Geen onnodige toetsen, maar vertrouwen, bevestigen in waar ze al staan en aanmoedigen in wat ze kunnen
  • Veel observeren in een stimulerende omgeving met prikkelende doe-activiteiten
  • Geen resultaten, maar processen en groei opvolgen en stimuleren
  • Niet vertrekken vanuit leeftijd, maar vanuit beginsituaties
  • Respect voor de natuur door er dagelijks voor te zorgen
  • Vuil mogen zijn en buiten spelen in alle weersomstandigheden
  • Geen moeten, maar keuzes leren maken en verantwoordelijkheid leren nemen voor de gevolgen
  • Klaslokaal met natuurtinten
  • Geen moeten werken, maar graag werken, leren is leuk
  • Geen stress, maar tijd geven, ook aan onszelf, slow motion pedagogie
  • Geen activiteiten die snel mooie resultaten geven maar inzetten op betrokkenheid en diepgaand leren.

Wanneer we die weg bewandelen, kan het kind weer groeien. Er zal opnieuw ruimte komen in het hoofd voor verbeelding, intuïtie en nieuwe percepties. Het geheugen, concentratievermogen en het ‘open’ redeneren, krijgt weer de kans om het kind te leiden en te laten opgroeien tot zijn meest volle potentieel. Ze maken terug contact met de zin van het leven: Een leven waarin ze hun hart mogen volgen, als vrijdenkend en blij levend mens. Het resultaat van deze opvoeding is pas zichtbaar op lange termijn. Tijd en respect voor een groeiproces ligt aan de basis hiervan. Je kan ook pas vruchten van een boom plukken nadat hij eerst geworteld is, en jaren tijd kreeg om te groeien…. Er is niets zo mooi dan tijd nemen om het groeiproces van een kind te mogen begeleiden! Laat dit juist de grootste uitdaging zijn in deze snelle wereld.


Afbeelding1
Afbeelding3
Afbeelding2
Afbeelding4