De CSF-werking van SPT: een voedingsbodem voor creativiteit en talentontwikkeling
Binnen de challenge-werking proberen we op het SPT groei te stimuleren door cognitief sterke leerlingen te begeleiden bij hun individuele ontwikkeling. Wekelijks krijgen zij de gelegenheid om buiten hun normale lesprogramma te werken aan zelfgekozen projecten. Het afgelopen jaar hebben ze er bijvoorbeeld voor gekozen om, onder leiding van de challenge klas-leerkracht bijgestaan door een leerkracht Nederlands, zich te verdiepen in de kneepjes van het voeren van een debat. Ze ontwikkelden ook een nieuwe taal, gebaseerd op het binair systeem en brachten een antiek rekentoestel terug tot leven.
Naast een klassikale samenwerking, kunnen de leerlingen ook individueel begeleid worden doordat ze werken aan een eigen POP (persoonlijk ontwikkelingsplan). Ze kiezen zelf een thema waarin ze zich verdiepen. Op eigen tempo, maar steeds onder begeleiding wordt hun ontwikkelproces opgevolgd. Dit jaar heeft een leerling van het 2de jaar zich bijvoorbeeld verdiept in het ontcijferen en in kaart brengen van de algoritmes om een rubiks kubus op te lossen. Hij wil hiermee zijn persoonlijk record verbreken.
Samen proberen we de CSF-werking om te vormen tot een broeiplaats voor creativiteit en groei, waarbij leerlingen worden aangemoedigd om hun passies na te streven en hun volledige potentieel te benutten.