BASCA: De impact van rekenexperten: een sprong vooruit in wiskundeonderwijs
Drie jaar geleden investeerden we in twee rekenexperten op onze school. Ze volgden de Rekentrapperstraining van een jaar en bleven zich ook de daaropvolgende jaren verdiepen in wiskunde en werden geïnspireerd door allerlei vormingen.
Ondertussen heeft één rekenexpert een halftijdse opdracht in de lagere school. Hij volgt het beleid, de grondstroom rond wiskunde op: hij checkt de hulpkaarten die gebruikt worden, stemt af en stuurt bij waar nodig. Hij is er om leerkrachten op weg te zetten als methodieken niet duidelijk zijn, analyseert output en maakt plannen op om in tekorten te groeien als kind, als school. Onze wiskunde-expert analyseert de wiskundeboeken en maakt ze klaar om nog sterker bij de noden van kinderen die het moeilijk hebben aan te sluiten. Op die manier is hij niet alleen zorgleerkracht voor de kinderen maar ook voor zijn collega’s.
Het meest essentiële is dat het team voelt dat nu de verticale lijn er echt is, ook al hadden we er de voorbije jaren stevig in geïnvesteerd. Op die manier groeit iedereen op onze school in zijn wiskunde-onderwijs. Wist je trouwens dat we ook een taal-expert, gedrags-expert en kwaliteitsexpert hebben?