Bruggen bouwen in het klaslokaal met een leerkracht Anderstaligen
We hebben op Basca jaarlijks een flinke instroom van Anderstalige Nieuwkomers. Er mee aan de slag gaan, blijft een uitdaging. Vaak dragen deze kinderen een gekwetste rugzak met zich mee en moet je sterk inzetten op de verbinding met deze kinderen. Het is niet altijd evident voor leerkrachten, omdat je worstelt met het gevoel hen niet te kunnen geven wat ze daadwerkelijk nodig hebben. En toch doe jij er als leerkracht toe! Daarom bekeken we onze anderstalige werking ….
We hebben onze werking kritisch bekeken en stevig ingezet op een warm onthaal, zowel voor het kind als voor de ouders. Op een laagdrempelige manier brengen we visueel de belangrijkste woorden en gewoontes van onze school aan. We houden binnen de eerste maanden ook een verkennend gesprek met de ouders om enerzijds hun vertrouwen te winnen, maar ook om een steviger totaalbeeld te krijgen van het kind.
Als tweede stap bekijken we aan de hand van een test of ze daadwerkelijk kunnen lezen, hun letterkennis en hoever ze gevorderd zijn in hun taalontwikkeling. Afhankelijk van het resultaat komen ze in leerpad 1, 2 of 3 terecht. We ontwikkelden ook een leerpad voor de kleuters.
Om het vertrouwen te winnen gaat de leerkracht Anderstaligen Jo Van Turnhout mee in de klas en zoekt naar kansen voor de anderstaligen om te participeren tijdens de WO les. Zo krijgt de anderstalige meer ruimte om in contact te treden met zijn klasgenoten en zich sneller thuis te voelen op onze school. En daar doen we het voor…
Jo Van Turnhout neemt de anderstalige nieuwkomers onder zijn hoede.