Hoe pas je dat nu toe in de praktijk?

De basiskennis Technologische wetenschappen van de tweede graad werd gedurende de eerste maanden in het 5de jaar uitgebreid met de kennis over allerlei sensoren.
In februari kregen de leerlingen de opdracht om deze kennis om te zetten in een praktisch project dat ze zelfstandig moesten uitwerken. Deze opdracht resulteerde in een aantal knappe projecten, waarvan we er ééntje uitlichten.

Lars en Tigran bedachten een autootje dat met handbewegingen wordt bediend om het vooruit-achteruit en links-rechts te laten rijden. Lars focuste daarbij in de eerste plaats op het programmeren, terwijl Tigran zich meer concentreerde op het ontwerp en de opbouw, een mooie tandem dus.

Een accelerometer en een gyroscoop fungeren als sensoren op de handschoen om de handbewegingen te detecteren. Om te communiceren tussen handschoen en auto opteerden ze eerst voor wifi, maar dit bleek niet zo stabiel, waarop ze overschakelden op bluetooth. Bij het uitwerken van dit project stuitte Lars vooral op het probleem dat er heel weinig documentatie beschikbaar was en hij dus zelf intensief op zoek moest gaan naar oplossingen die hij vervolgens moest coderen. Tigran brak dan weer zijn hoofd over de rupsbanden waarbij hij streefde naar zo weinig mogelijk wrijving met de ondergrond.

Voor leerkracht Bart Jacobs geeft het enorm veel voldoening om te zien hoe de leerlingen zijn gegroeid. Zo pikten de leerlingen zelf het gebruik van communicatiestandaarden zoals bluetooth en wifi op, zaken die vaak pas in de hogere jaren van het hoger onderwijs aan bod komen. Maar ook het samenwerken en verdelen van het werk, soft skills die ook in de nieuwe leerplannen meer aanwezig zijn, verliepen vlot en waren essentieel om tot oplossingen te komen die het verschil maken.

HT2 O foto 1
HT2 O foto 2