Voor het behalen van hun diploma secundair onderwijs maken de leerlingen een geïntegreerde proef, waarin ze tonen wat ze de afgelopen jaren allemaal leerden, maar ook hoe ze deze kennis kunnen toepassen.
Elk jaar opnieuw is deze GIP een grote uitdaging voor onze laatstejaars.

Hendrik, Witse en Wout van het 6de jaar Industriële wetenschappen lieten de keuze voor het onderwerp van hun GIP vallen op een automatische airhockeytafel.

“Aangezien ons gevraagd werd om een maatschappelijk doel aan onze GIP te koppelen, kwamen we met het idee om een airhockeytafel te ontwerpen, waarbij de tweede speler een robot is die de puck automatisch terugspeelt. Zo kunnen kinderen en jongeren met een beperking hun armbewegingen trainen”, vertellen onze ontwerpers.

Ze bezochten het revalidatiecentrum in Pulderbos en keerden terug met heel wat bruikbare tips om de robot zo efficiënt mogelijk te ontwerpen. Zo maakten ze onder andere verschillende vormen van de pusher met de 3D-printer.

“Daarop kochten we tweedehands een airhockeytafel. Deze tafel moesten we uiteraard aanpassen om er de robot en een camera op te monteren. Deze camera kan het volledige speelveld zien en door middel van software de puck detecteren. De robot kan over heel zijn speelhelft bewegen met behulp van twee assen en twee motoren. De camera trackt dus de positie van de puck en de software berekent de baan die de puck maakt en kan zo de ideale positie bepalen waar de pusher de puck kan terugstoten.”

Onze jongens leverden een hele prestatie door deze automatische airhockeytafel op relatief korte tijd te realiseren en mogen dan ook terecht trots zijn!

23 06 nieuwsbrief Kobart HT2 O foto