stARK
Een jaar geleden begonnen we binnen de Ark met het stARK -project. Als we sterk in het dialect zeggen, lijkt het op stARK. We wilden met de ARK gaan voor een sterk project rond het groeien in gedrag, vanuit een Aware, een bewustzijn, voor hoe we als leerkracht, vanuit ons zijn, het verschil kunnen maken voor kinderen.
Waarom startten we stARK op? Omdat klasleerkrachten en het MVD-personeel een grote nood hebben aan ondersteuning op dit vlak. Moeilijk gedrag maakt hun opdracht, maar ook die van klasgenoten en ouders zwaar om dragen. We moeten vaak lang wachten op de juiste ondersteuning. We missen de expertise in de scholen om er op de juiste manier mee om te gaan, om juist die kinderen die het nodig hebben te geven wat ze nodig hebben.
Per school volgden twee mensen een jaar lang, 15 sessies. Het werd een ervaring die op onze scholen nu al het verschil maakt. De mensen leerden spiegelen, kregen inzicht in de werking van onze hersenen, stress, trauma, hechtingsproblematieken, wat kan je doen als het licht bij kinderen op rood staat… We willen deze druppels verder laten uitdeinen op onze scholen en zo voor ieder het verschil maken, want lastige kinderen bestaan niet, wel steeds meer kinderen met lasten.